0

RPO Małopolska: Co można kupić za dotacje unijną w programie dla małych firm

W związku z ogłoszonym naborem w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2007-2013 Oś Priorytetowa II „Gospodarka Regionalnej Szansy”, Działanie 2.1 „Rozwój i podniesienie konkurencyjności przedsiębiorstw” Schemat A „Bezpośrednie wsparcie inwestycji w MŚP” prezentujemy wydatki kwalifikujące się do współfinansowania ze środków unijnych. W odniesieniu do różnych kategorii kosztów kwalifikują się one do dofinansowania w odmiennym udziale procentowym. Maksymalny poziom dotacji dla całej inwestycji wynosi, w zależności od powiatu – miejsca lokalizacji, 40% lub 45% (tylko powiaty: brzeski, dąbrowski, gorlicki, limanowski, nowosądecki ziemski, proszowicki i tarnowski ziemski).

Dofinansowaniu podlegają projekty, których efektem będzie poprawa konkurencyjności przedsiębiorstwa polegająca na unowocześnieniu dotychczasowego sposobu działania. W ramach dotacji sfinansować można:

  • rozbudowę lub nabycie przedsiębiorstwa,
  • zmianę produkcji lub procesu produkcyjnego,
  • zmianę stosowanych rozwiązań produkcyjnych, technologicznych, organizacyjnych, sprzyjających ochronie środowiska naturalnego i BHP,
  • unowocześnienie wyposażenia przedsiębiorstwa,
  • zmianę wyrobu lub usługi, w tym także zmianę sposobu ich świadczenia,
  • modernizację środków produkcji.

Szczegółowo do dofinansowania z dotacji unijnej kwalifikują się następujące wydatki inwestycyjne bezpośrednio związane z projektem (lub w stopniu, w jakim są związane z projektem):

  • zakup nieruchomości zabudowanej – tylko do 50% wszystkich wydatków możliwych do objęcia wsparciem (nie całkowitych kosztów projektu);
  • zakup przedsiębiorstwa – warunek: wsparciem będzie objęta wyłączenie cena zakupu składników majątkowych przedsiębiorstwa mieszczących się w katalogu wydatków kwalifikowanych (kategorie kosztów oraz limity) określonych dla niniejszego schematu; składniki majątkowe zakupywanego przedsiębiorstwa muszą być wycenione zgodnie z zasadami rachunkowości, w szczególności warunkiem uznania ich za kwalifikowane jest dokonanie wyceny wartości godziwej składników majątku (wycena musi zostać dokonana do momentu złożenia wniosku o płatność, w przypadku wybrania projektu do dofinansowania);
  • zakup nowych środków trwałych;
  • zakup używanych środków trwałych – warunek: środek trwały nie był współfinansowany z publicznych środków krajowych ani wspólnotowych w okresie 7 lat poprzedzających datę dokonania zakupu;
  • zakup wartości niematerialnych i prawnych;
  • leasing – tylko w okresie realizacji projektu (okres realizacji projektu dla Działania 2.1 Schemat A nie może przekroczyć 2 lat);
  • koszty instalacji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych;
  • roboty budowlane – tylko do 50% wszystkich wydatków możliwych do objęcia wsparciem (nie całkowitych kosztów projektu);
  • koszt wdrażania systemów zarządzania w celu spełnienia wymagań europejskich norm ISO – do 50% całkowitych wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem;
  • zakup środka transportu – tylko do 30% wszystkich wydatków możliwych do objęcia wsparciem, warunek: środek transportu musi być samochodem specjalnym (nr 743 według Klasyfikacji Środków Trwałych) lub pozostałym taborem bezszynowym (nr 76 KŚT); w przypadku firm, które prowadzą działalność transportową (nawet gdyby nie była działalnością główną) zakup środka transportu (także leasing) zawsze będzie uznawany za wydatek niekwalifikujący się do wsparcia unijnego;
  • usługi prawnicze, ekspertyzy techniczne i finansowe – do 5% całkowitych wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem.

W ramach Działania 2.1 Schemat A nie ma możliwości sfinansowania:

  • kosztów przygotowania projektu,
  • wydatków związanych z zarządzaniem projektu,
  • kosztów osobowych,
  • kosztów związanych z recertyfikacją systemów zarządzania, która nie prowadzi  do rozszerzenia systemów zarządzania w danym przedsiębiorstwie, a stanowi jedynie cykliczny audyt certyfikujący,
  • kosztów certyfikacji dla projektów, w ramach których nie przewiduje się wdrożenia systemów zarządzania,
  • kosztów pośrednio związane z audytem certyfikującym, takie jak: koszty dojazdów, zakwaterowania, wyżywienia audytorów przeprowadzających certyfikację,
  • wartości firmy zakupywanego przedsiębiorstwa (tj. różnicy między ceną zakupu przedsiębiorstwa a wartością godziwą).

Dodaj komentarz