0

Zakres wydatków w programie „Paszport do eksportu”

Celem działania programu 6.1 Paszport do eksportu  jest poprawienie i wzmocnienie pozycji polskiej gospodarki poprzez promocję Polski jako atrakcyjnego partnera gospodarczego i miejsca nawiązywania wartościowych kontaktów handlowych, a także zwiększenie wielkości polskiego eksportu oraz zwiększenie liczby przedsiębiorców prowadzących działalność eksportową. O programie już pisaliśmy w poprzednim artykule. Dziś zajmiemy się analizą szczegółową wydatków jakie można ponieść w ramach wspomnianego programu.

W ramach Działania 6.1 Paszport do eksportu możesz uzyskać dofinansowanie na dwa typy projektów realizowane w dwóch kolejnych etapach:

1) I etap – usługi doradcze w zakresie przygotowania Planu rozwoju eksportu:

– analizy pozycji konkurencyjnej przedsiębiorstwa oraz wskazanie rynków docelowych działalności eksportowej;

– badania wybranych rynków docelowych, analizy aktów prawnych, procedur, zwyczajów, praktyk handlowych i zasad warunkujących dostęp produktu lub usługi przedsiębiorcy do wybranych rynków;

– wskazania i uzasadnienia wyboru co najmniej dwóch działań, o których mowa w pkt 2 , które realizowane będą przez przedsiębiorcę w celu wejścia na wybrane rynki.

2) II etap – wdrożenie opracowanego w I etapie Planu rozwoju eksportu, przy wykorzystaniu co najmniej dwóch z poniższych działań:

– udział w zagranicznych imprezach targowo-wystawienniczych w charakterze wystawcy;

– organizacja i udział w misjach gospodarczych za granicą;

– wyszukiwanie i dobór partnerów na rynkach docelowych;

– uzyskanie niezbędnych dokumentów uprawniających do wprowadzenia produktów lub usług przedsiębiorcy na wybrane rynki docelowe;

– doradztwo w zakresie strategii finansowania przedsięwzięć eksportowych i działalności eksportowej;

– doradztwo w zakresie opracowania koncepcji wizerunku przedsiębiorcy na wybranych rynkach docelowych:-

– działania promocyjne i informacyjne,

Wydatki w ramach pierwszego etapu są dość jasne. Zajmiemy się więc analizą szczegółową wydatków jakie można ponieść w ramach drugiego etapu. A więc, co obejmują szczegółowo poszczególne pozycje kosztów II etapu:

1. Udział w zagranicznych imprezach targowo-wystawienniczych w charakterze wystawcy:
a) wynajęcie i zabudowę powierzchni wystawienniczej,
b) zakup usług w zakresie obsługi technicznej stoiska,
c) zakup usług w zakresie transportu eksponatów oraz elementów zabudowy wraz z ubezpieczeniem, odprawą celną i kosztami spedycji,
d) podróże służbowe trzech osób uczestniczących w realizacji projektu, w okresie nie dłuższym niż dwa dni przed rozpoczęciem i jeden dzień po zakończeniu imprezy targowo-wystawienniczej, według stawek określonych w przepisach o wysokości oraz warunkach ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju,
e) opłaty związane z uzyskaniem niezbędnych wiz oraz ubezpieczeniem dla osób uczestniczących w realizacji projektu,
f)wpis do katalogu targowego, opłatę rejestracyjną oraz reklamę w mediach targowych,
g) zakup usług w zakresie organizacji spotkań z potencjalnymi partnerami handlowymi,
h) zakup usług doradczych w zakresie promocji podczas zagranicznych targów i wystaw, określenia potencjalnych partnerów handlowych, przygotowania ofert współpracy oraz negocjacji handlowych;

2. Organizacja i udział w misjach gospodarczych za granicą;
a) zakup usługi polegającej na zorganizowaniu misji,
b) zakup usługi polegającej na organizacji spotkań z potencjalnymi partnerami handlowymi,
c) zakup usług doradczych w zakresie określenia potencjalnych partnerów handlowych, przygotowania ofert współpracy oraz negocjacji handlowych,
d) podróże służbowe trzech osób uczestniczących w realizacji projektu, w okresie nie dłuższym niż jeden dzień przed rozpoczęciem i jeden dzień po dniu zakończenia misji, według stawek określonych w przepisach o wysokości oraz warunkach ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju,
e) opłaty związane z uzyskaniem niezbędnych wiz oraz ubezpieczeniem dla osób uczestniczących w realizacji projektu,
f) zakup biletów wstępu w celu zwiedzenia targów związanych z daną misją gospodarczą;

3. Wyszukiwanie i dobór partnerów na rynkach docelowych:
a) zakup baz danych,
b) zakup badań marketingowych,
c) zakup usług prawnych związanych z wyszukiwaniem i doborem partnerów na rynkach docelowych,
d) zakup usług doradczych w zakresie określenia, wyselekcjonowania, sprawdzenia wiarygodności grupy docelowej potencjalnych partnerów handlowych, przygotowania ofert współpracy oraz negocjacji handlowych,
e) zakup usług w zakresie organizacji spotkań z wyselekcjonowanymi potencjalnymi partnerami handlowymi,
f) podróże służbowe trzech osób uczestniczących w realizacji projektu, w okresie nie dłuższym niż jeden dzień przed rozpoczęciem i jeden dzień po planowanym spotkaniu z potencjalnymi partnerami handlowymi, według stawek określonych w przepisach o wysokości oraz warunkach ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju,
g) opłaty związane z uzyskaniem niezbędnych wiz oraz ubezpieczeniem dla osób uczestniczących w realizacji projektu;

4. Uzyskanie niezbędnych dokumentów uprawniających do wprowadzenia produktów lub usług przedsiębiorcy na wybrane rynki docelowe;
a) zakup usług doradczych związanych z uzyskaniem certyfikatu, świadectwa lub atestu,
b) zakup usług prawnych związanych z wprowadzeniem towarów lub usług na wybrane rynki docelowe,
c) przygotowanie dokumentacji technicznej,
d) transport i ubezpieczenie próbek wyrobu i dokumentacji technicznej wysyłanych do badań certyfikacyjnych,
e) przeprowadzenie badań certyfikacyjnych,
f) wystawienie i wydanie certyfikatu;

5. Doradztwo w zakresie strategii finansowania przedsięwzięć eksportowych i działalności eksportowej;
a) opracowanie optymalnej strategii finansowania,
b) wskazanie potencjalnych źródeł finansowania i identyfikacja dostępnych źródeł,
c) rekomendację źródeł finansowania;

6. Doradztwo w zakresie opracowania koncepcji wizerunku przedsiębiorcy na wybranych rynkach docelowych.
a) Opracowanie strategii wprowadzenia nowych produktów na rynki docelowe, w tym:
– analizę cyklu życia produktu na wybranych rynkach docelowych,
– analizę wyglądu produktu pod kątem potrzeb wybranych rynków docelowych,
– analizę wyglądu i bezpieczeństwa produktu oraz opakowania,
b) Stworzenie wzornictwa w zakresie produktu, opakowania i znaku firmowego;

7. Działania promocyjne i informacyjne pod warunkiem, że przekazywana jest informacja, iż projekt realizowany jest z udziałem wsparcia pochodzącego z budżetu Unii Europejskiej oraz tłumaczenia niezbędne do realizacji działań eksportowych.

Wszystkie wymienione wydatki, a raczej okres ich realizacji nie może przekroczyć 24 miesięcy. Harmonogramy wydatków ustalamy sami w ramach składanego przez nas wniosku.

Najbliższe nabory do programu  odbędą się:

  • 21 lutego 2011 roku,
  • 20 czerwca 2011 roku,
  • 17 października 2011 roku.

Proszę pamiętać, że aby otrzymać dotacje z drugiego etapu, musimy najpierw przejść pierwszy etap. Oznacza to start w co najmniej dwóch terminach podanych powyżej.

Dodaj komentarz