0

Zakupy z dotacji, czyli co można, a czego nie można kupić

Zanim zaczniemy odpowiednie przygotowania projektu pod dotacje unijne, w pierwszej kolejności musimy poczynić przemyślenia odnośnie rzeczy, które będą potrzebne podczas przeprowadzania działań inwestycyjnych. Dotacji z Unii Europejskiej nie można przeznaczyć na wszystko. Każdy zakup według danego programu musi być kwalifikowany. Oznacza to, że zakup narzędzi, sprzętu, środka transportu musi być zgodny z wytycznymi do programu, w którym chcemy wziąć udział. Tak naprawdę przy odpowiednim uzasadnieniu dotacje można przeznaczyć na wszystko, co będzie miało postać rzeczy lub jednorazowej usługi. Jednakże Unia Europejska nie sfinansuje kosztów bieżącej działalności przedsiębiorstwa takich, jak stałe czynsze, stałe opłaty, reklama czy wynagrodzenia pracowników.

Wydatki powinny być ściśle związane z pracami inwestycyjnymi inwestycji, którą realizujemy. Zatem co można kupić? Poniżej prezentujemy listę:

  • koszty nabycia nieruchomości niezabudowanej,
  • koszty nabycia nieruchomości zabudowanej,
  • koszty nabycia robót i materiałów budowlanych związanych z budową, rozbudową lub remontem obiektów budowlanych, budowli i lokali, pod warunkiem, że są niezbędne do prawidłowej realizacji i osiągnięcia celów projektu,
  • koszt nabycia nowych i używanych środków trwałych na stałe zainstalowanych w projekcie, ściśle związanych z realizacją projektu (w tym w szczególności maszyny i urządzenia, narzędzia, przyrządy i aparatura, wyposażenie biurowe, infrastruktura techniczna),
  • koszty rat kapitałowych z tytułu leasingu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych prowadzącego do przeniesienia własności tych środków na korzystającego (Beneficjenta) do wysokości wartości początkowej środka trwałego z dnia zawarcia umowy leasingu,
  • koszty nabycia specjalistycznych środków transportu wyszczególnionych w rodzaju 743 oraz podgrupie 76 Klasyfikacji Środków Trwałych (Rozporządzenie RM w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych z 1999 r., Dz.U. nr 112, poz. 1317), pod warunkiem, że wnioskodawca nie prowadzi działalności w sektorze transportu i zagwarantuje, iż zakupiony środek transportu będzie służył wyłączenie do realizacji celu określonego w projekcie,
  • koszty nabycia wartości niematerialnych i prawnych związanych z transferem technologii poprzez nabycie patentów, licencji, know-how lub nieopatentowanej wiedzy technicznej,
  • koszty instalacji i uruchomienia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, zakupionych z udziałem dofinansowania, z wyłączeniem wydatków na szkolenia w zakresie ich obsługi,
  • koszty podatku VAT, jeśli zgodnie z odrębnymi przepisami Beneficjentowi nie przysługuje prawo jego zwrotu lub odliczenia od należnego podatku od towarów i usług.


Poniżej zamieszczamy czego z dotacji nie możemy kupić:

  • prowizje pobierane w ramach operacji wymiany walut oraz ujemne różnice kursowe z wyjątkiem projektów współpracy ponadnarodowej,
  • odsetki od zadłużenia, koszty kredytu,
  • kary i grzywny, a także wydatki poniesione w związku z procesami sądowymi (z wyjątkiem wydatków związanych z odzyskiwaniem kwot nienależnie wypłaconych po akceptacji Instytucji Zarządzającej Programem Operacyjnym) oraz z realizacją ewentualnych postanowień wydanych przez sąd,
  • wydatek poniesiony na zakup środka trwałego, który był współfinansowany ze środków krajowych lub wspólnotowych w przeciągu 7 lat poprzedzających datę zakupu środka trwałego przez Beneficjenta,
  • wydatek poniesiony na transport zakupionych środków trwałych,
  • wydatek poniesiony na wykup środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dotychczasowo przez Beneficjenta leasingowanych,
  • wydatki ponoszone na środki obrotowe,
  • podatek VAT, który może zostać odzyskany w oparciu o przepisy krajowe tj. ustawę z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług,
  • wydatek poniesiony na zakup gruntu przekraczający 10% wartości całkowitych kosztów kwalifikowalnych projektu w projektach współfinansowanych w ramach EFRR i Funduszu Spójności,
  • wydatki na przygotowanie projektu,
  • wniesienie wkładu niepieniężnego,
  • amortyzacja środków trwałych,
  • najem nieruchomości lub ich części,
  • wynagrodzenia – koszty osobowe,
  • wydatki na zarządzanie projektem,
  • wydatki na usługi finansowe i zabezpieczenia,
  • wydatki na instrumenty finansowe (dokapitalizowanie funduszy),
  • wydatki charakterystyczne dla innego funduszu strukturalnego (cross-financing),
  • wydatki na promocję projektu,
  • wydatki poniesione na transport zakupionych środków trwałych,
  • wydatki poniesione na wykup środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dotychczasowo przez Beneficjenta leasingowanych,
  • prowizje pobierane w ramach operacji wymiany walut oraz ujemne różnice kursowe,
  • odsetki od zadłużenia, koszty kredytu,
  • wydatki ponoszone na szkolenia,
  • wydatki ponoszone na zakup aktywów obrotowych,
  • wydatki na opłaty za przyłączenie do sieci,
  • wydatki na odszkodowania za zajęcie cudzej nieruchomości na czas prowadzenia robót budowlanych lub za utracone zbiory,
  • wydatek na najem nieruchomości lub jej części.

Na koniec podkreślam, że wszystkie środki zakupione z dotacji muszą być nabyte na warunkach rynkowych (czyli ceny nie mogą być nadto zawyżone), a także muszą stanowić własność firmy przez co najmniej 3 lata od dnia ich nabycia. Za pieniądze z dotacji można także kupić rzeczy używane, jednak w tym wypadku potrzebne będzie zaświadczenie, że dana rzecz nie była wcześniej finansowana ze środków unijnych. Sprzedawca używanego sprzętu musi wystawić deklarację wskazującą na jego pochodzenie oraz poświadczającą, że w ciągu ostatnich siedmiu lat na zakup danego środka trwałego nie uzyskano wsparcia ze środków unijnych.

Dodaj komentarz