Dotacje unijne na promocję gospodarki Małopolski oraz małopolskich firm

promocja małopolski

Jednym z pierwszych programów organizowanych przez Małopolskie Centrum Przedsiębiorczości jest Działanie 3.3.1 Promocja gospodarcza Małopolski. W zasadzie przedmiotem programu jest wsparcie instytucji otoczenia biznesu na realizację przez nich programów eksportowych, jednak z tych programów będą potem korzystać firmy, które udział w projekcie będą miały finansowany w 100%. Beneficjentami programu będą przedsiębiorstwa wyłącznie z Małopolski.

Proszę sobie wyobrazić taką sytuację, że być może będziemy mogli za darmo wziąć udział w targach międzynarodowych lub za pośrednictwem takiej instytucji będziemy mieli możliwość zaproszenia przedstawicieli kilkunastu firm do Polski celem nawiązania współpracy.

Taka jest istota tego działania, przy uwzględnieniu czynnika współpracy na pograniczu małopolskich firm i instytucji otoczenia biznesu. Trzeba przyznać, że to bardzo korzystna oferta dla małopolskiego sektora MŚP. Takie wydarzenia, jak np. prestiżowe, międzynarodowe targi czy też spotkania z potencjalnymi zagranicznymi kontrahentami w kraju, to jedne z najlepszych metod pozyskiwania nowych kontaktów handlowych. A to z kolei może być kluczowym czynnikiem powodzenia planów eksportowych małopolskich przedsiębiorstw. Wynika to z możliwości bezpośredniego kontaktu obu stron i nawiązania w ten sposób komunikacji. Owocniej będzie przedstawić ofertę i warunki współpracy osobiście niż za pośrednictwem rozsyłanych katalogów, broszur reklamowych czy wiadomości e-mail z propozycją współpracy. Bezpośredni kontakt i możliwość rozmowy z potencjalnym kontrahentem pozwala nie tylko na lepszą prezentację możliwości firmy, ale też ułatwia tzw. „wybadanie gruntu”, czyli poznanie drugiej strony i wstępną ocenę, czy będzie to twardy negocjator, czy też może będziemy mogli wynegocjować bardzo korzystne warunki.

A to tylko część możliwości, które niesie Działanie 3.3.1 Promocja gospodarcza Małopolski.

Poniżej zamieszczono informacje dotyczące naboru, które pochodzą ze strony Regionalnego Programu Województwa Małopolskiego.

Informacje o naborze

Zarząd Województwa Małopolskiego (dalej ZWM), za pośrednictwem Małopolskiego Centrum Przedsiębiorczości w Krakowie (dalej MCP), jako Instytucji Pośredniczącej Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa Małopolskiego na lata 2014 -2020, ogłasza nabór wniosków o dofinansowanie projektów w ramach 3 Osi Priorytetowej Przedsiębiorcza Małopolska, Działanie 3.3 Umiędzynarodowienie małopolskiej gospodarki, Poddziałanie 3.3.1  Promocja gospodarcza Małopolski.

Termin rozstrzygnięcia konkursu

Planowany termin ostatecznego rozstrzygnięcia konkursu: maj 2016 r.

Miejsce i sposób składania wniosków

Wniosek o dofinansowanie projektu wraz z załącznikami należy przygotować i złożyć za pomocą systemu elektronicznego e-RPO dostępnego na stronie internetowej erpo.malopolska.pl. Nabór wniosków o dofinansowanie trwa od dnia 21 grudnia 2015 r. (dzień otwarcia naboru) do dnia 3 lutego 2016 r. do godziny 15:00 (dzień zamknięcia naboru).

Na co i kto może składać wnioski?

Kto może składać wnioski?

1)         jednostki samorządu terytorialnego, ich związki i stowarzyszenia,

2)         jednostki organizacyjne JST posiadające osobowość prawną,

3)         instytucje otoczenia biznesu,

4)         organizacje pozarządowe.

W przypadku projektów partnerskich, partnerem może być wyłącznie podmiot wymieniony powyżej.

Na co można otrzymać dofinansowanie?

W ramach niniejszego konkursu wsparcie mogą uzyskać projekty obejmujące przedsięwzięcia z zakresu szeroko rozumianej promocji gospodarczej (w wymiarze zarówno krajowym jak i międzynarodowym), poprzez:

1)     promocję oferty gospodarczej regionu,

2)     wsparcie małopolskich MŚP w ekspansji na rynki zewnętrzne, m.in. poprzez organizację zagranicznych misji gospodarczych małopolskich przedsiębiorców, organizację konferencji, opracowywanie analiz rynków zagranicznych, ułatwianie nawiązywania kontaktów z partnerami zagranicznymi,

3)     promocję innowacyjności, poprzez wzmocnienie współpracy na linii nauka-biznes,

w szczególności w obszarze inteligentnej specjalizacji regionu (smart specialisation) oraz wsparcie komercjalizacji innowacyjnych pomysłów i rozwiązań technologicznych w Małopolsce, w szczególności przez organizację wydarzeń promujących Małopolskę jako region przyjazny dla podejmowania innowacyjnych inicjatyw, w tym np. festiwal innowacji, wykorzystanie nowoczesnych kanałów komunikacji, obecność Małopolski w najważniejszych europejskich i międzynarodowych inicjatywach dotyczących innowacyjności, organizację wydarzeń w zakresie ochrony własności intelektualnej i przemysłowej,

4)     wsparcie procesu inwestycyjnego w regionie, m.in. poprzez rozwój zintegrowanego, regionalnego systemu informacji na temat ofert inwestycyjnych w regionie, przygotowywanie opracowań zawierających kluczowe dla inwestorów informacje o regionie, utworzenie sieci współpracy biznes – IOB – jednostki samorządu  terytorialnego, prezentacja zintegrowanej oferty stref aktywności gospodarczej (SAG) na zagranicznych targach branżowych.

Kryteria wyboru projektów

Kryteria wyboru projektów zostały określone w Załączniku nr 1 do Regulaminu konkursu.

Finanse

Kwota przeznaczona na dofinansowanie projektów w konkursie

Orientacyjna kwota przeznaczona na dofinansowanie projektów w ramach konkursu wynosi 64 048 500 PLN.

Maksymalny dopuszczalny poziom dofinansowania projektu

Maksymalny całkowity poziom dofinansowania wydatków kwalifikowanych na poziomie projektu w przypadku projektów nie objętych pomocą publiczną oraz objętych pomocą de minimis wynosi 85%.

Minimalny wkład własny Wnioskodawcy

Minimalny wkład własny Wnioskodawcy w przypadku projektów nie objętych pomocą publiczną oraz objętych pomocą de minimis wynosi 15% wydatków kwalifikowanych projektu.

promocja małopolskich firmNależy podkreślić jeszcze raz, że firmy nie mogą wziąć udziału w programie samodzielnie. Dla przedsiębiorstw chcących indywidualnie pozyskać dotację będzie dostępny inny program, który to umożliwi.

Wracając jednak do głównego tematu artykułu, a mianowicie do naboru dla Działania 3.3.1 Promocja gospodarcza Małopolski, warto zadać pytanie: co można zyskać? Otóż program pozwala na zastosowanie szerokiej palety działań, do których zaliczają się m. in.:

– promocja oferty gospodarczej regionu oraz wsparcie małopolskich MŚP w ekspansji na rynki zewnętrzne,

organizacja i udział w zagranicznych misjach gospodarczych dla małopolskich MŚP, w krajowych i zagranicznych wydarzeniach służących promocji oferty gospodarczej regionu (np.targi, wystawy, konferencje), w tym w szczególności:

a) koszty promocji bezpośrednio związane z udziałem w tego typu wydarzeniach (np. koszty reklamy w mediach targowych, koszty organizacji konferencji prasowej),
b) organizacja spotkań z potencjalnymi partnerami handlowymi, wraz z zapewnieniem obsługi logistycznej i technicznej, z uwzględnieniem wszystkich niezbędnych wymagań dotyczących organizacji ww. oraz liczby gości,
c) zaprojektowanie i produkcja indywidualnych materiałów promujących produkty (np.: katalogi, foldery, informatory, plakaty, mapy, ulotki lub prezentacje na nośnikach elektronicznych, materiały multimedialne, tłumaczenia na języki obce oraz gadżety,
d ) wyjazdy służbowe osób uczestniczących w wyjazdowych misjach gospodarczych, imprezach, w tym również w charakterze wystawcy (zakwaterowanie, wyżywienie, transport),
e) opłaty związane z uzyskaniem niezbędnych wiz oraz ubezpieczeniem dla osób uczestniczących
w zagranicznych wyjazdach służbowych,
f) organizacja misji przyjazdowych potencjalnych kontrahentów i dziennikarzy zagranicznych  specjalizujących się w tematyce objętej daną misją przyjazdową,
 – zakup lub uzyskanie dostępu do specjalistycznych baz danych, niezbędnych dla realizacji projektu,
 – opracowanie i dystrybucja analiz rynków zagranicznych mających istotne znaczenie dla firm eksportujących oraz analiz rynków wschodzących,
– przygotowanie i dystrybucja materiałów informacyjno-promocyjnych o małopolskiej ofercie gospodarczej, w tym m.in. tłumaczenie, druk oraz publikacja materiałów, jeśli będą udostępniane bezpłatnie przygotowanie, realizacja przedsięwzięć informacyjno promocyjnych w kraju i za granicą (np. spoty reklamowe, akcje informacyjno-promocyjne w mediach i przestrzeni publicznej m.in. w prasie, internecie),
g) doradztwo, przygotowanie analiz, ekspertyz, badań rynkowych, ewaluacyjnych, opracowań sektorowych, marketingowych i wizerunkowych, które są niezbędne dla realizacji projektu
h) tworzenie, modyfikacja portali informacyjnych, na potrzeby realizacji projektu.
Zakres wydatków jest bardzo szeroki, dzięki czemu stwarza spore możliwości w zakresie dopasowania działań do potrzeb małopolskich MŚP. Jeżeli współpracujemy z instytucjami otoczenia biznesu to może być to ciekawa forma uczestniczenia w projekcie eksportowym dla przedsiębiorstw z Małopolski.