Po prawie dwóch latach przerwy rusza nabór dla średnich firm, czyli firm zatrudniających nie mniej niż 50 osób, ale nie więcej niż 250 osób. Nabór do programu rozpocznie się już w czerwcu. Program działa podobnie jak program dla mikroprzedsiębiorstw czy niedawno zakończony nabór dla małych firm. Różnica polega jedynie na wysokości dofinansowania, która tutaj wynosi 2 mln zł. Minusem dla średnich firm jest mniejszy poziom dofinansowania – 30% wartości inwestycji. Jak to zrozumieć: realizujemy inwestycje na poziomie 5 mln zł – w takim wypadku nasza firma może liczyć na wsparcie w wysokości 1,5 mln zł. Można powiedzieć 30% to nie dużo, ale w skali przedsiębiorstwa, które i tak zrealizuje inwestycję 1,5 mln zł jest już kwotą znaczącą.
Dotacje dla firm z naszego województwa przewidziane zostały w Małopolskim Regionalnym Programie Operacyjnym, w działaniu 2.1 Rozwój i podniesienie konkurencyjności przedsiębiorstw. Udzielenie dotacji w ramach programu ma na celu wzmocnienie konkurencyjności oraz rozwój małopolskich firm.
Dla średnich firm do rozdysponowania w tym roku przewidziane zostało prawie 40 mln złotych, a pojedyncza firma może liczyć na wsparcie w wysokości od 200 tys. zł do 2 mln złotych. Przypominam tutaj, jak działają dotacje dla firm, aby móc obliczyć wysokość dotacji mieszczącą się w widełkach podanego podziału. Dotacje ogólnie działają na zasadzie refundacji, czyli najpierw realizujemy inwestycję, a potem otrzymamy zwrot części poniesionych wydatków. Poziom refundacji w Małopolsce dla średnich firm to 30% wartości inwestycji. Jeżeli nasza inwestycja realizowana jest w powiecie brzeskim, limanowskim, dąbrowskim, tarnowskim (z wyłączeniem miasta Tarnów), gorlickim, nowosądeckim (z wyłączeniem miasta Nowy Sącz), poziom dofinansowania wyniesie 35%.
W ramach programu został przewidziany również zakres wydatków, które mogą zostać sfinansowane. Szczegółowo do dofinansowania z dotacji unijnej kwalifikują się następujące wydatki inwestycyjne:
- zakup nieruchomości zabudowanej – tylko do 50% wszystkich wydatków możliwych do objęcia wsparciem,
- zakup przedsiębiorstwa – warunek: wsparciem będzie objęta wyłącznie cena zakupu składników majątkowych przedsiębiorstwa mieszczących się w katalogu wydatków kwalifikowanych (kategorie kosztów oraz limity) określonych dla niniejszego schematu; składniki majątkowe zakupywanego przedsiębiorstwa muszą być wycenione zgodnie z zasadami rachunkowości, w szczególności warunkiem uznania ich za kwalifikowane jest dokonanie wyceny wartości godziwej składników majątku (wycena musi zostać dokonana do momentu złożenia wniosku o płatność, w przypadku wybrania projektu do dofinansowania),
- zakup nowych środków trwałych,
- zakup używanych środków trwałych – warunek: środek trwały nie był współfinansowany z publicznych środków krajowych ani wspólnotowych w okresie 7 lat poprzedzających datę dokonania zakupu,
- zakup wartości niematerialnych i prawnych,
- leasing – tylko w okresie realizacji projektu (okres realizacji projektu dla Działania 2.1 Schemat A nie może przekroczyć 2 lat),
- koszty instalacji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych,
- roboty budowlane – tylko do 50% wszystkich wydatków możliwych do objęcia wsparciem,
- koszt wdrażania systemów zarządzania w celu spełnienia wymagań europejskich norm ISO – do 50% całkowitych wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem,
- zakup środka transportu – tylko do 30% wszystkich wydatków możliwych do objęcia wsparciem; warunek: środek transportu musi być samochodem specjalnym (nr 743 według Klasyfikacji Środków Trwałych) lub pozostałym taborem bezszynowym (nr 76 KŚT); w przypadku firm, które prowadzą działalność transportową (nawet gdyby nie była działalnością główną), zakup środka transportu (także leasing) zawsze będzie uznawany za wydatek niekwalifikujący się do wsparcia unijnego.
W ramach Działania 2.1 Schemat A nie ma możliwości sfinansowania:
- kosztów przygotowania projektu,
- wydatków związanych z zarządzaniem projektu,
- kosztów osobowych,
- kosztów związanych z recertyfikacją systemów zarządzania, która nie prowadzi do rozszerzenia systemów zarządzania w danym przedsiębiorstwie, a stanowi jedynie cykliczny audyt certyfikujący,
- kosztów certyfikacji dla projektów, w ramach których nie przewiduje się wdrożenia systemów zarządzania,
- kosztów pośrednio związanych z audytem certyfikującym, takich jak: koszty dojazdów, zakwaterowania, wyżywienia audytorów przeprowadzających certyfikację,
- wartości firmy zakupywanego przedsiębiorstwa (tj. różnicy między ceną zakupu przedsiębiorstwa a wartością godziwą).
Skoro już wiemy, ile możemy pozyskać, teraz musimy zapoznać się z tym, jak to zrobić, aby otrzymać dotację. Tu zaczynają się schodki. Podstawą ubiegania się o dotację jest przygotowanie kompletnej dokumentacji projektowej, w skład której wchodzi wniosek, biznesplan oraz kilkanaście załączników. Taką wypełnioną dokumentację dostarczamy na przełomie czerwca i lipca do Instytucji zarządzającej programem. Wyniki zostaną ogłoszone w grudniu 2011 roku. Musimy pamiętać, że startujemy w konkursie, więc nie każdy projekt otrzyma dotację. Liczą się przede wszystkim dobre projekty, czyli “napisane z głową”.